De Eredivisie zit nét wat anders in elkaar dan andere competities. We kunnen ons goed voorstellen dat het je soms even duizelt. A-poule, B-poule, play-offs en toch in de kwartfinale? En wat is ook alweer een golden set? Nu ons eigen DHPE / VV Utrecht Dames 1 zich heeft geplaatst voor de kwartfinales, is het tijd om alle informatie voor je op een rijtje te zetten.

Meer visueel ingesteld? De Nevobo maakte een handig overzicht.

• Reguliere competitie: de Eredivise begint met 10 teams, die ieder 18 wedstrijden spelen.
  • A-poule en B-poule: rond februari wordt de stand opgemaakt; de top 4-teams belanden in de A-poule, de overige 6 teams vormen de B-poule.
    • De teams in de A-poule krijgen op basis van de eindstand van de reguliere competitie 3, 2, 1 of 0 punten mee. Zij spelen per team 6 wedstrijden. Alle teams uit de poule gaan vervolgens naar de play-offs.
    • De teams in de B-poule krijgen op basis van hun eindstand 5, 4, 3, 2, 1 of 0 punten mee. Elk team speelt 10 wedstrijden. Nummer 1 en 2 plaatsen zich voor de kwartfinale.
  • Play-offs A-poule: alle teams uit de A-poule plaatsen zich voor de play-offs. De nummer 1 en 2 plaatsen zich direct voor de halve finale. De nummer 3 en 4 spelen eerst in de kwartfinale tegen de nummer 1 en 2 uit de B-poule. De winnaars plaatsen zich voor de halve finale.
  • Play-offs B-poule: de nummer 1 en 2 uit de B-poule plaatsen zich voor de kwartfinale. Hier spelen zij tegen de nummer 3 en 4 uit de A-poule. De winnaars van deze wedstrijden plaatsen zich voor de halve finale. Er wordt in deze ronde een uit- en een thuiswedstrijd gespeeld, met eventueel een golden set.
  • Halve finale: de halve finale wordt gespeeld door de nummer 1 en 2 uit de A-poule en de winnaars van de kwartfinale. Er wordt een uit- en een thuiswedstrijd gespeeld, met eventueel een golden set.
  • Finale landskampioenschap: de winnaars van de halve finale spelen in de finale een best of three. Het team met minstens 2 gewonnen wedstrijden, mag zich landskampioen seizoen 2023/2024 noemen!

Wat is ook alweer een golden set?
Als twee teams in de kwartfinale en halve finale hetzelfde aantal punten hebben, dan spelen zij een golden set. Er wordt dus niet gekeken naar de setstanden die zij eerder hebben gehaald. De golden set wordt direct na afloop van de tweede wedstrijd gespeeld.

Een ding is zeker, ons eigen Dames 1 kan alle support gebruiken! Kijk hier wanneer je ze kunt komen aanmoedigen

Foto: Ronald Hoogendoorn