Op 5 juli bevinden wij ons in de kantine van UZSC voor de Masterclass Teams & Team Spirit, georganiseerd door de Traiectum Sportcampus in samenwerking met de Universiteit Utrecht. De kantine heeft uitzicht op het indrukwekkende zwembad van deze waterpolo club en staat vol met klassieke trofeeën. De sportliefhebber wordt hier dan ook gelijk enthousiast van. Een aantal weken terug hebben de Nederlandse waterpolodames hier nog hun uitzwaaiwedstrijd tegen Canada gewonnen. Zij hebben overigens, met behulp van een aantal spelers van UZSC, brons op het WK verdiend. Tijdens deze wedstrijd waren ook een aantal voorzitters en bestuursleden van de Traiectum clubs aanwezig en heeft men een kort lesje over waterpolo mogen ontvangen. De verbindende factor; we houden allemaal van sport! Om terug te komen op de masterclass, ook hier zie je deze verbinding terug. De gastenlijst bestaat namelijk uit een diverse groep van coaches tot sporters, ambtenaren en performance managers. Allemaal met één ding gemeen: sporten vinden we fantastisch én natuurlijk belangrijk!

De middag begint bij de zogenaamde ‘All Blacks’, hét rugby team uit Nieuw Zeeland dat constant blijft presteren. Hoe doen zij dat nou? Daar helpen Prof. Dr. Paul Boselie en Dr. Marian Thunnissen ons vandaag mee. Na deze introductie door Edu Jansing start de sessie met de volgende vraag: waar ben je, wat betreft jouw (sport)club, trots op? Een mooie vraag waar dan ook bijzondere antwoorden naar voren komen. Zo wordt er gewezen naar een schilderij, dat hier in de kantine hangt, van het seizoen 2016/2017. In dat jaar wonnen namelijk zowel de dames als de mannen van UZSC alle Nederlandse prijzen, een ongekende prestatie dus! Hierna wordt de stap gemaakt naar mogelijke uitdagingen die binnen de clubs spelen. Daaropvolgend duiken Marian en Paul dieper in de materie achter Teams en Team Spirit. Denk aan onderwerpen als ‘plezier in het samen doen’ en individuele doelen versus teamdoelen. Een mooie quote is dan ook: ‘als je de druk van het presteren los laat, dan groeit de groep en daarmee ook de prestaties’. Het laatste onderwerp brengt ook een interessante discussie op gang. Tot slot is de grootste uitdaging van Traiectum natuurlijk om de clubs bij elkaar te brengen. Ook hier wordt naar gekeken en bedacht hoe wij dit verder met elkaar op kunnen pakken. Zo wordt er terecht door Paul en Marian genoemd: ‘we kijken te vaak naar buiten, maar hoeveel kwaliteit hebben wij eigenlijk intern rondlopen? Deze zogenaamde ‘untapped’ resources moet je dan ook niet vergeten.’ Een hoop stof tot nadenken, waar iedereen graag over mee denkt. Kortom, het was een mooie middag vol inspiratie en een slot met het oog op de toekomst!

Op donderdag 29 september vindt de volgende Traiectum inspiratiesessie plaats. Dit keer over het Noorweegse sportmodel en dan specifiek; het belang van plezier! Heeft dit bijvoorbeeld invloed op de prestaties? Mocht jij hier ook interesse in hebben, stuur dan vooral een mail naar s.staatsen@fcutrecht.nl